Sdružení přátel Pardubického kraje

Městský obchodní podnik : Josef Franc a synové a jeho reklama ( obchodní dům U Merkura )

Foto: autor

11. 01. 2008 V poslední třetině 19. století začaly v nejprůmyslovějších zónách a městech západní Evropy vznikat jako nový podnikatelský fenomén obchodní domy.1 Vznikaly většinou v centrálních částech města na nejrušnějších třídách a jejich tzv. prodejní obvod byl značně veliký. Do těchto obchodních domů chodili zákazníci i z nejvzdálenějších městských předměstí, protože přišli velmi rychle na výhody nákupu "pod jednou střechou." Tyto podniky disponovaly značně rozsáhlými reklamními prostředky (především inzerty v časopisech a novinách, plakáty, reklamními letáky, neonovou reklamou, vývěsními štíty, vkusně upravenými výlohami či tzv. chodící reklamou). Reklama byla (a nepochybně stále je) do urči-té míry mechanismem prodeje, jakýmsi prodejním strojem! Na její úspěšnosti velmi záležela úspěšnost podnikání. Motto: "Pokud si mně všimnou, vyhrál jsem!" platí bezezbytku i v současných měřítkách, i když vzniklo před více jak 80 lety.

Možnosti v Pardubicích byly v poslední třetině 19. století pochopitelně nepoměrně skromnější než ve velkých obchodních a průmyslových centrech západní Evropy. Přesto se v tomto období Pardubice staly ve svém kraji průmyslovým centrem a od tzv. zakladatelské horečky (počátek 70. let) můžeme v městském regionu vysledovat bezpočet velkých, středních i drobných podnikatelských aktivit. Mnoho obchodníků a podnikatelů (používal se dnešní generaci již téměř neznámý pojem "detailistů") zjistilo, že je třeba způsob prodeje (nabídky zboží) změnit a přizpůsobit novým trendům. Mimo jiné, vystavit většinu zboží tak, aby si jej mohl zákazník volně prohlížet a vybírat. K tomu bylo ovšem zapotřebí vhodných prostorů.
Jedním z úspěšných podnikatelů, jehož jméno se přiřadilo k celé další plejádě úspěšných pardubických podnikatelů, byl i Josef Franc, tvůrce prvního, skutečného obchodního domu v Pardubicích. Svoji firmu založil v roce 1898 na tehdejší Královské třídě (dneš. Třída Míru), jednalo se o železářský obchod. V letech 1906 - 1909 nechal J. Franc proti své původní firmě postavit skutečný obchodní dům (obchodní palác U Merkura ).2
O obchodním domě psaly mnohokrát pardubické noviny zejména v době meziválečné, jako například Východo-český republikán, který otiskl i vnitřní interiér obchodu, jenž ve své době neměl široko daleko konkurenci.3 Do-volme si krátkou citaci : " Kdo se dnes zadívá do velkého, nádherně upraveného výkladu tohoto obchodního domu, netuší ani, že obchodní krámy, vlastně obchodní výstavní síně táhnou se hluboko dovnitř. Stačí vejít do krámu a po schodech dostaneme se do prvního poschodí, kde je snad nejzajímavější trakt obchodní, 75 metrů se táhne do hloubky domu, a co vše tu vidíme! Je to oddělení luxusní a najdeme tu nádherné výrobky vší možné výroby…"
Do pardubického Francova obchodu jezdili běžně železáři i z Prahy, byli udiveni a také přiznávali, že Praha podobného obchodu nemá. Od doby založení své první firmy (v tisku se uvádějí dva různé roky, 1898 a 1899) ušel tento pardubický podnikatel v úspěšném podnikání po-řádně velký kus cesty. 4
Josef Franc se jako úspěšný podnikatel zapojil i do společenského života města. Byl spoluzakladatelem a prvním předsedou správní rady listu Východ (kde velmi často inzeroval svoji reklamu), dlouholetým předsedou pěveckého spolku Pernštýn a aktivně se spoludílel na výstavbě pardubického krematoria, které bylo v té době nejmodernější v celé republice. 5 Po otcově smrti roku 1929 vedli firmu jeho dva synové, starší Josef a o čtyři roky mladší Ladislav. Rok 1929 znamenal i počátek světové hospodářské krize (v ČSR respektive od roku 1930) a tudíž i nelehké pokračování v dalším podnikání. Firma změnila název na Josef Franc a synové, obchodní dům železářský.
Firma dobře reagovala na nový fenomén volného času, který se v naších zemích mohl rozšířit masově až po roce 1918, a tím byl sport. V obchodním domě vzniklo oddělení sportu, turistiky a skautingu. Vedení tohoto provozu se ujal mladší Ladislav. Firma byla znárodněna dne 24.11. 1949.6
Firma Josef Franc používala rozsáhlou reklamu a několik firemních značek, které obměňovala. Firemní značka neměla žádný ustálený grafický doprovod (obrázek). Často byla doprovázena fotografií obchodního domu (jeho průčelím) a fotografiemi nebo tzv. perovými obrázky svých výrobků, jejíchž sortiment byl značný. Firemní značkou byl nápis Josef Franc Pardubice, později Josef Franc a synové v Pardubicích, dále jen počáteční písmena jména J.F. nebo J.F.S.7
Firemní signistika se objevovala v hojně používané reklamě v dobovém tisku jako například Osvěta lidu, Východočeský republikán či Východ. Je patrna i z firemní korespondence (firemní papíry - hlavičky), kde se zejména v poválečné době objevovala v horní třetině spolu s firemní signistikou i veduta. Firemní nápis byl uveden většinou klasicky černými písmeny na světlém podkladě, ale jsou známy i nápisy v obráceném barevném postupu.
Reklamní texty firmy Franc jsou, tak jako většina jiných, důležitým zdrojem informací. Firma inzerovala v tisku pokaždé, kdy na trhu nabízela nové zboží. Tato inzerce byla vždy v určitých obdobích periodická (i souběžně v několika druzích tisku). V inzerci se objevují informace o cenách výrobků (ceníky jednotlivých železářských výrobků), informace místopisné, kontaktní adresy, telefony, dále se z inzerce dozvídáme o jednotlivých důležitých výročí firmy (životní jubileum majitele), o úspěších v jednotlivých soutěžích, oceněních apod. V neposlední řadě i nekrology (které však nemůžeme počítat mezi firemní reklamu).
Pokusme se v krátkosti sledovat reklamní inzerty firmy v době meziválečné a prezentovat některé z reklamních textů, zároveň se seznámit s nabízeným sortimentem zboží. V roce 1911 otiskla firma jednoduchou reklamu bez grafického doprovodu, ve které byl Obchodní dům " u Merkura" prezentován jako obchod s nástroji, zbožím kovovým, kuchyňským a hospodářským náčiním. Uprostřed reklamního textu byl zvýrazněn nápis Stálá výstava vzorné kuchyně. Text dále pokračoval výčtem jednotlivých nabízených výrobků jako byla kamna a pařáky, uhláky, stínidla a představce. Veškeré potřeby pro řemeslníky, hospodáře , včelaře a obchodníky.8 Na počátku pováleč-ných let otiskla firma reklamní text, ve kterém inzerovala kuchyňské výbavy pro nevěsty, smaltované zboží značky Sfinx a Standard.9 Ve stejném roce, ve stejném druhu periodika, nabízela koupací vany všech velikostí, sušárny pro domácnost na ovoce a zeleninu, opět kuchyňské výbavy pro nevěsty, úsporné liho - rychlo - vařiče. Pod firemní značkou byl dodatek, že se jedná o speciální obchod nástroji a zbožím kovovým. Reklamní plocha obou inzercí byla malá a opět bez grafického doprovodu. Ten se začal objevovat jako samozřejmý doprovod inzercí až v pozdějších letech. Jednalo se většinou o již zmiňované perové kresby výrobků.10 Ve stejném roce firma periodic-ky otiskovala i inzerci na vidle na řepu, brambory, mrvu a plodiny, dále na řetězy a lopaty, míry na plodiny, váhy desetinné a stolní. V nabídce převládaly jednotlivé značky kamen, která se také v podobě pérových, doprovodných kreseb objevovaly na inzerci.11
V roce 1923 otiskli zaměstnanci firmy (po válce jich bylo přibližně kolem dvacítky) blahopřání k 50. narozeninám J. France. Nejednalo se tedy o klasickou reklamní inzerci, ale svým způsobem každé životní jubileum majitele (zakladatele) firmy bylo nerozlučně spojováno se samotnou firmou a bylo tudíž vlastně jakousi reklamou. 12
V roce 1923 inzerovala firma pozvánku na stálou propagační výstavu zboží v prostorách svého obchodního domu. "Neračte opomenouti shlédnutí stálé výstavy rozmanitých praktických dárků u firmy Josef Franc v Pardubicích. Vstup volný."13 V roce 1925 otiskla firma velmi zajímavou inzerci na nedobytnou, přenosnou a ohnivzdornou pokladničku. V horní části inzertní plochy byl perový obrázek nabízené pokladny. Mnohé firmy dávaly perovým obrázkům přednost před fotografiemi.14 Ve stejném roce byly zřejmě velkým hitem sterilizační Weckovy přístroje, které firma periodicky inzerovala. Byly ceněny pro své vynikající vlastnosti a levnou cenu. Josef Franc inzeroval jejich výhradní podej v Pardubicích. Ceníky zasílal podle inzerce obratem. Často se součástí reklamního textu stával slogan " Vař do zásoby!" Text se týkal především výbavy pro nevěsty. Reklamní text byl doprovázen opět perovým obrázkem s ochrannou známkou "Originalweck." 15 Velmi působivou reklamou byla inzerce na americká kamna, doprovázená vtipnou postavičkou muže, čtoucího noviny, s bosýma nohama, nataže-nýma u kamen.16 Firma dále nabízela americká kamna " American Heating" a kamna čtyřhranná "Čenkov." Velmi známými kamny byly i kamna "Phoebus" a kamna jedno-duše označovaná " H." 17
Souběžně s inzercí firmy Josef Franc inzerovala i konkurenční firma Landsman a spol., velkozávod železářský v Pardubicích. Firma se specializovala na prodej amerických kamen " Gamnet." 18
Reklamní texty firmy Josef Franc byly sledovány na poměrně malém časovém úseku. Ve skutečnosti autor článku sledoval firmu z reklamního hlediska až do válečných let. Na malém vzorku reklamní signistiky a reklamních textů se pokusil ukázat nejobvyklejší typy reklamní inzerce, reklamní texty a několik perových obrázků. Firma inzerovala velmi často (periodicky ve stejném tisku, ale i periodicky synchronně v dalších druzích tisku, což muselo mít své prodejní výhody).
Ve 40. letech 20. století se objevuje inzerce, kde převažují nabídky sportovních potřeb (Vše pro sport!) ale nabídky kuchyňských výbav, kamen, sporáků a železářského zboží zůstávaly základem neobvykle bohatého prodejního sortimentu firmy.19
Závěrem lze říci, že reklamní inzerce (ale i ostatní reklamní prostředky, tzv. mediální nosiče), které zde nemohly být sledovány, tvořily nepochybně páteř úspěšného podnikání firmy. "Obchodní dům u Merkura prodává kamna značky TI-TAN za pouhých 295,- stáložárná kamna dokonalého provedení, vzhledu a úspornosti!" 20

Vysvětlivky:
1 Lze uvést jako příklad ve své době velmi známé obchodní domy v Paříži : Galleries, Laffayette, Louvre a další. Obchodní domy byly proslulé v Londýně, Berlíně a Hamburku.
2 Jméno nebylo vybráno náhodně. Merkur byl římský bůh obchodníků, jejich patronem, protějšek řeckého Herma.
3 Východočeský republikán , 6.12. 1929 , č. 49, roč. XI., str.5.
4 Na místě, kde si Franc zřídil svůj první obchod s železářským zbožím, si později svoji firmu zřídil Pick.
5 Stal se mimo jiné i spoluzakladatelem společnosti Boh-danečské slatinné lázně a místopředsedou její správní rady.
6 Borovec, Petr: Stručná historie živností, obchodu a prů-myslu v Pardubicích, Pardubice 2000, str.24.
7 Toto označení se používalo především na účtenkách firmy.
8 Potěšil , F.K. : Adresář města Pardubic, Pardubice 1911.
9 Východočeský republíkán, 2.4. 1920, č. 15, roč. II., str.3.
10 Východočeský republikán, 3.4. 920, č. 25, roč. II., str.5.
11 Východočeský republikán, 29.10. 1920, č. 46, roč. II., str.4.
12 Východ, 15.12. 1923, č. 53, roč. V., str. 4. ( Text inzerce : Našemu milému chefu k dovršení padesátky jeho života, plného práce a obětavosti, jakož i k pětadvacetiletému trvání jeho chvalně známého závodu přeje do dalších mnoha a mnoha let stálého zdraví, svě-žesti a úspěchu jeho oddaný personál ).
13 Východočeský republikán, 21.12. 1923, č. 51, roč. V., str.3.
14 O výhodách perových kreseb před fotografiemi v inzerci psala i E. Millerová ve své knize : Působivá reklama a jak ji psáti, Sfinx, Praha 1929, str. 283.
15 Východočeský republikán, 29.5. 1925, č, 22, roč. VII., str. 4.
16 Východ, 9.10. 1926, č. 41, roč. IX. str. 5.
17 Východočeský republikán, 26.10. 1928, č. 44, roč. X., str. 6.
18 Východočeský republikán, 21.11. 1930, č. 47, roč. XII., str.11.
19 Zmiňovaná reklama se objevuje i v publikacích jako např. Vinař, Stanislav: Pardubice staré a moderní, Pardu-bice 1941, str. 18. , dále v publikaci Pardubice, Pardubice 1940.
20 Východ, 27.10. 1933, č. 43, roč. X., str. 4.

GPS souřadnice: 50.03752N, 15.77552E

Autor: PhDr. Petr Borovec
Vyšlo ve Vlastivědných listech Pardubického kraje číslo: 5/2007


Foto: autor






Předchozí článek: Nová naučná stezka spojuje pardubické památky
Následující článek: Zámek Nové Hrady - rokokový unikát


Vytiskni stránku

Zpět na úvodní stránku




Vlastivědný časopis o zajímavostech, památkách, historii a osobnostech Pardubického kraje.
Pokud máte zájem pravidelně dostávat časopis Vlastivědné listy Pardubického kraje, kontaktujte nás. Roční předpatné činí 200 Kč.
Stáhněte si PŘIHLÁŠKU a odešlete na adresu Sdružení přátel Pardubického kraje, Klášterní 54, Pardubice 530 02.


V čísle 1/2024 Vlastivědných listů Pardubického kraje si mimo jiné přečtete:
Rabštejnská Lhota
Mladkovská vrchovina
Průzkum na Šibeničním vrchu
Pardubické kostely



Pardubický kraj
CHRUDIMSKO: Jeden tzv. hrobodomů v LEŽÁKÁCH. Součást pietního místa Ležáky, obce vypálené nacisty 24.6.1942

CHRUDIMSKO: Kostel sv. Jiljí opata v NASAVRKÁCH.

ORLICKOÚSTECKO: Nádherný výhled do krajiny ze zříceniny hradu LANŠPERK

ORLICKOÚSTECKO: Rotunda sv. Kateřiny v ČESKÉ TŘEBOVÉ pochází z 12. století.

ORLICKOÚSTECKO: Klášter HEDEČ - poutní místo nedaleko Králík.

SVITAVSKO: Vstupní brána MORAVSKOTŘEBOVSKÉHO zámku

SVITAVSKO: Zřícenina hradu SVOJANOV.

PARDUBICKO: Rozhledna Barborka na okraji obce CHOLTICE.




Hledat na webu:     


- Klub přátel Pardubicka
- Parpedie
- Pardubický Slavín



Created by pratele.pa.kraje@seznam.cz
sitemap.xml