Sdružení přátel Pardubického kraje

O ČEM SE JANU KAŠPAROVI ANI NESNILO


7.07.2016 Pardubické letiště otvírá regionu cestu do celého světa Pokud se 31. května Ing. Jan Kašpar díval shůry na své rodné město, měl určitě velikou radost. Přesně 95 let a jedenáct dní poté, co se jeho Blériot odlepil od trávníku v Pardubicích a vydal se na svůj první dálkový přelet do Prahy, jen o kousek dál ofi ciálně začala výstavba letištního terminálu. Odvážný snílek a průkopník letectví by si ve své době jen těžko představil, že za pár desítek let budou jeho rodné Pardubice místem, odkud do celého světa startují létající stroje schopné přepravit desítky cestujících najednou. Dnes by byl ale zcela určitě hrdý na to, že jeho město a s ním celý region, kráčí díky jeho snu k rozvoji a prosperitě.

Pardubické veřejné mezinárodní letiště zahájilo provoz na sklonku 20. století. Jeho začátky nebyly lehké, například v roce 2002 odbavilo jen málo přes 3 000 cestujících. Postupně se ale prodralo do povědomí dopravců. O pět let později již mělo na svém kontě 93 000 přepravených cestujících a o dalších šest let později, v roce 2013, zaznamenalo svůj dosavadní rekord 184 140 cestujících. Téměř po celou dobu rozmachu letecké dopravy se v Pardubicích hovořilo o potřebě výstavby nového terminálu, který by cestujícím i leteckému personálu zajistil stejný komfort, jakého se jim dostane na srovnatelných letištích. Od doby svého vzniku totiž musela společnost East Bohemian Airport, která letiště provozuje, vystačit, na rozdíl od jiných českých letišť, s nejnutnějším vybavením, upraveným tak, aby vyhovovalo například podmínkám Schengenské dohody. „Moji předchůdci i já jsme při jednáních s potencionálními novými partnery naráželi na tento handicap. Dopravcům vyhovuje umístění letiště v rámci České republiky, kvitují kvalitu nedávno modernizovaného technického zázemí letiště a palivového hospodářství a tím i technických a servisních služeb, ale v momentě kdy vidí prostor pro cestující, ztratí o naše služby zájem. Mnohokrát jsem slyšela od obchodních partnerů, které znám již léta ze svého předchozího působení, ať se ozveme, až budeme mít jiné podmínky, tedy terminál,“ říká Hana Šmejkalová, která řídí letiště od loňského podzimu a snaží se je vytáhnout z propadu, způsobeného loňským zrušením pravidelných linek mezi Pardubicemi a Moskvou nebo Petrohradem. V současné době je situace jiná. Do blízkosti vzletové a přistávací dráhy se nastěhovali stavbaři, kteří mají do září příštího roku postavit nový terminál. Nepůjde o stavbu nijak okázalou, ale funkční budovu, kterou bude možno v budoucnu dál rozšiřovat. Nejen pro potřeby osobní dopravy, ale i cargo přepravy a dalších služeb, které chce EBA následovníkům Jana Kašpara nabízet, nebo je již nabízí. „Co se letecké dopravy týká, Pardubice čeká její rozkvět. Na začátku května byla totiž podepsaná smlouva a na pardubickém letišti se začal stavět nový terminál, díky kterému by mělo pardubické letiště patřit mezi ty nejvýznamnější v Evropě. Po nelehké době hledání nejlepších variant a kompromisů začínáme stavět. Pardubice jsou opět o krok blíže k tomu stát se evropským dopravně-logistickým centrem. To přinese Pardubicím nejen nová pracovní místa, ale věřím, že i zájem investorů a turistů,“ komentuje výstavbu nového letištního terminálu z pozice majoritního akcionáře primátor statutárního města Pardubice Martin Charvát. Nová patrová odbavovací hala sice bude stát v blízkosti dráhy, cestující ale nepřijdou o možnost dopravit sebe i zavazadla až do její těsné blízkosti a i dlouhodoběji zaparkovat v areálu letiště. Terminál samotný poskytne klientům mnohem větší komfort, než doposud a cestování z Pardubic tak bude odpovídat standardu 21. století. Cestující, ať v rámci schengenského prostoru, nebo mimo něj, budou mít k dispozici mnohem více prostoru a služeb, než nabízí letiště v současné době. Stejně jako na jiných českých či evropských letištích, i zde budou moci v pohodlí čekat na svůj odlet a využít při tom třeba bezplatného připojení na internet. Rodiče s dětmi zde najdou dětský koutek, kuřáci dokonce oddělenou kuřárnu. V nové odbavovací hale bude více místa pro Duty Free Shop, ale také pro informační přepážky a další služby pro letiště běžné. Cestující si zde bude moci vybrat peníze z bankomatu, nebo třeba na poslední chvíli při odletu využít služeb směnárny. Přibude dosud chybějící VIP salonek, ve druhém patře je plánováno otevření restaurace, z níž bude výhled na runway, ale součástí terminálu by měla být také stálá expozice připomínající Jana Kašpara, v níž by neměl chybět ani model jeho Blériota. „Odbavení cestujících bude díky většímu počtu přepážek rychlejší, větší komfort budeme moci nabídnout i klientům využívajícím služeb General aviation a hlavně, nový terminál nám umožní rozvíjet i navazující služby. V momentě, kdy od nás začnou létat pravidelné linky, například počítáme se zřízením kyvadlové dopravy mezi nádražím a letištěm, rádi bychom také nabídli mobilní aplikaci, jejímž prostřednictvím si cestující budou moci předem zaplatit parkování, objednat taxi, pronájem vozu, ubytování a podobně,“ plánuje již dnes ředitelka letiště. Na naplnění snu pardubických patriotů a všech, kteří služeb pardubického letiště využívají, si musíme více než rok počkat. Terminál by měl být hotov na sklonu příštího roku. „O potřebě nové odbavovací haly se v Pardubicích hovoří už řadu let. Politici bohužel promarnili diskusemi o jeho výstavbě roky, kdy letiště odbavovalo kolem 100 000 cestujících ročně. Dnes je situace jiná, letiště přišlo o pravidelné linky ruského dopravce, o ruskou klientelu a nebylo schopno tento výpadek nahradit, částečně kvůli celosvětové krizi, ale také proto, že naši předchůdci zaspali. Jsem rád, že se nám akcionářům (město Pardubice a Pardubický kraj) podařilo najít shodu a projekt realizovat. Pardubicko 33 Zhruba 250 milionů korun, které bude terminál stát, není málo. Ale je to investice návratná. Jednak se jistě odrazí ve výkonech pardubického letiště, ale pokud dokážeme potenciál letiště dobře využít, tak i v rozvoji celého kraje,“ řekl primátor Martin Charvát. „Náš kraj v roce 2013 zařadil renomovaný ekonomický časopis Financial Times z hlediska ekonomického potenciálu a budoucího rozvoje, na páté místo v Evropě. Letiště i vůbec dopravní napojení v tomto hodnocení hrálo významnou roli. Stavba terminálu je jedním z důležitých kroků k tomu tento potenciál využít,“ dodal. Také ředitelka letiště je přesvědčena o tom, že z existence letiště může těžit celý Pardubický kraj a i okolní regiony, přestože řada lidí stále zastává názor, že oni vlastně letiště nepotřebují. „Neuvědomují si, jak velkou devizou je jeho existence pro celý kraj. To, že odtud můžeme letět na dovolenou do Bulharska, Řecka či jinam za sluncem, je pomyslná třešinka na dortu. Ale to, že díky existenci letiště může mít na dovolenou nebo na cokoli jiného prostředky více lidí, je neopominutelný fakt. Nadneseně se říká, že letiště je vzdušný přístav. Přes něj by mělo do regionu přicházet více turistů, více podnikatelských příležitostí, nové investice a nové pracovní příležitosti. V tom je podstata rozvoje,“ argumentuje Hana Šmejkalová. Jeden z jejích snů se výstavbou terminálu, který umožní letišti vedle osobní dopravy rozvíjet i nákladní přepravu a poskytovat odpovídající služby i těm, kteří do Pardubic přiletí „malým“ letadlem třeba za obchodem, právě plní. „Snad časem změníme i tento názor. Snažíme se být součástí života Pardubic a celého regionu, kterému máme sloužit. V terminálu nabídneme prostor pro větší prezentaci města i kraje a jeho krás a předností, už dnes se snažíme přesvědčit cestovní kanceláře o tom, že východní Čechy jsou dobrým turistickým cílem. A samozřejmě zůstaneme otevřeni všem, kteří se budou chtít přijít třeba jen podívat,“ slibuje ředitelka. Mezinárodní civilní letiště Pardubice patří mezi pět nejvýznamnějších letišť v České republice. Letos uzavřelo dohodu s národním dopravcem České aerolinie a stalo se pro ně záložním letištěm v případě, že Letiště Václava Havla Praha je z jakéhokoliv důvodu uzavřeno. Od ledna je také členem Airport Council Internationale Europe, asociace sdružující na 500 letišť ze 45 evropských zemí. Zařadilo se tak do rodiny vzdušných přístavů, přes které jde každoročně 90 procent komerčních letů. Členství v ACI zpřístupní letišti ucelené informace o vývoji letecké dopravy, aktuálních aspektech tohoto oboru i znalostech a zkušenostech členských letišť. Společnost EBA, která letiště provozuje, byla založena v roce 1993 z iniciativy soukromých subjektů. V roce 2002 se stalo stoprocentním vlastníkem společnosti město. Od roku 2007 drží Pardubice 66 procent akcií společnosti, zbývající část Pardubický kraj.

GPS souřadnice: 50.0163894N, 15.7258758E

Autor: Nataša Hradní
Vyšlo ve Vlastivědných listech Pardubického kraje číslo: 2/2016








Předchozí článek: RAŠKOVICKÉ ŽERNOVY drtily zrno v celém Českém království
Následující článek:


Vytiskni stránku

Zpět na úvodní stránku




Vlastivědný časopis o zajímavostech, památkách, historii a osobnostech Pardubického kraje.
Pokud máte zájem pravidelně dostávat časopis Vlastivědné listy Pardubického kraje, kontaktujte nás. Roční předpatné činí 200 Kč.
Stáhněte si PŘIHLÁŠKU a odešlete na adresu Sdružení přátel Pardubického kraje, Klášterní 54, Pardubice 530 02.


V čísle 4/2023 Vlastivědných listů Pardubického kraje si mimo jiné přečtete:
Planetární stezka
Kozlovský kopec
První pardubické letiště
Patnáct horopisných celků



Pardubický kraj
CHRUDIMSKO: Kostel Nanebevzetí Panny Marie v CHRUDIMI.

CHRUDIMSKO: Toulovcova rozhledna v oblasti TOULOVCOVÝCH MAŠTALÍ

ORLICKOÚSTECKO: Domek Maxe Švabinského v malebné obci KOZLOV, která je dnes součástí České Třebové.

ORLICKOÚSTECKO: Křížová cesta spojující město KRÁLÍKY a KLÁŠTER HEDEČ.

ORLICKOÚSTECKO: Podloubí na náměstí v KRÁLÍKÁCH.

SVITAVSKO: Zámek v MORAVSKÉ TŘEBOVÉ patří k nejvýznamnějším renesančním památkám ve střední Evropě.

SVITAVSKO: Sgrafita zhotovená podle Váchalova Krvavého románu na domě čp. 127 v LITOMYŠLI.

PARDUBICKO: Zámek je domimantou městečka CHOLTICE.




Hledat na webu:     


- Klub přátel Pardubicka
- Parpedie
- Pardubický Slavín



Created by pratele.pa.kraje@seznam.cz
sitemap.xml