Sdružení přátel Pardubického kraje

Lyžařský areál Čenkovice

Foto: Archiv SKI areál Česká Třebová

11. 02. 2009 Čenkovice jsou rekreačním střediskem situovaným v romantickém údolí pod Bukovou horou, na rozhraní Orlických hor a Jeseníků. V létě jsou Čenkovice výchozím bodem pro mnohé výlety do hor. V zimě nabízí skiareál až 75 km běžeckých tratí, 7 sjezdovek (včetně 2 s nočním lyžováním) a snowpark. Skiareál Čenkovice je největším lyžařským areálem v Pardubickém kraji a řadí se mezi 5 skiareálů v České Republice s nejčištším ovzduším. Čenkovice neobjevil žádný kouzelný dědeček, ani známý RAMPUŠÁK z Orlických hor, ale skutečně pouze třebovští lyžaři před více jak 50 lety. Čenkovice v roce 2004 oslavily 700 let od svého vzniku. Ves Čenkovice byla založena za posledních Přemyslovců asi ve druhé polovině 13.století. Výklad názvu obce není jednotný, pouze je zmiňován v listině Václava II. z roku 1304 jako Czunkendorf. V dalším období jsou to názvy Schunkendorf, Czenkowicze.

V době husitských válek i po nich byla obec osídlena pouze obyvateli české národnosti. Změna nastala po Bílé Hoře roku 1620, kdy začalo poněmčování české vsi. Osídlování německým obyvatelstvem pokračovalo po celá léta i v době první republiky. Obec ale byla rozdělena na část dolní obce s českým obyvatelstvem a horní obce, kde žili němečtí obyvatelé s vlastním kostelem a farou.
Obec nebyla tak zcela neznámým místem, neboť existují historické pohlednice s německým textem, které uvádí Čenkovice jako místo pro lyžařský sport. Změna nastala odsunem německých osídlenců, horní část obce zcela zpustla a tam, kde jsou v dnešní době chaty, chalupy a parkoviště, se nacházely polorozbořené opuštěné chalupy, kostel byl zdevastován. V takovém stavu našla dnešní ráj lyžařů a místo pro rekreaci a sport tisíců návštěvníků malá skupina třebovských lyžařů nadšenců.
O vhodných lyžařských podmínkách v Čenkovicích sice někteří lanškrounští lyžaři, ale pouze o nich povídali v místní českotřebovské Tesle, kde pracoval Bohouš Kohout a Mirek Kváč. Na obhlídku vhodných terénů nejprve na Lázku a pak Čenkovic se vydali Mirek Kváč (dlouholetý předseda lyž. oddílu, cvičitel, trenér lyžování, obětavý funkcionář) a Karel Hájek (pozdější konstruktér lanovky na Bukovou horu, který má nesmírnou zásluhu na její výstavbě). A tím bylo rozhodnuto.
Lyžařský oddíl, i když zde ještě neměl potřebné zázemí týkající se především ubytování, začal Čenkovice využívat k pořádání oddílových přeborů. Následovaly přebory okresní, ve sjezdových i běžeckých disciplinách.
Za nejvhodnější pro sjezdové disciplíny byly zvoleny louky na severní straně Bukové hory. Pro dopravu sjezdařů byl z počátku instalován provizorní lanový pavouk cca pro 8 lyžařů. Byl dán podnět k vykácení a vybudování sjezdové dráhy z Bukové hory. V roce 1957 byla sjezdová dráha téměř dokončena.
Tehdy byl také dán k podnět ke stavbě nové lanovky na Bukovou horu. Bylo rozhodnuto, že lanovka bude dlouhá 1 000 m s oběžným lanem. Současně od června 1958 byla zahájena stavba silnice lanovky a bylo započato s kácením průseku pro budoucí lanovku až k vrcholu Bukové hory. Výstavba lanovky a silnice byla dokončena v roce 1960. Po dokončení sjezdové dráhy a lanovky nastal velký přiliv lyžařů z celé oblasti, přílivem brněnských lyžařů byl dán podnět k výstavbě konkurenčního vleku svitavských lyžařů, začala výstavba nových chat a chalup. Teprve 3 roky po skončení prací v Čenkovicích začali lyžaři z Ústí nad Orlicí budovat své zimní středisko v Říčkách.
Dnes se v lyžařském areálu nachází dnes celkem 8 vleků. Tři z nich mají délku 1 000 metrů, dva vleky jsou dlouhé 430 metrů a tři vleky mají délku 300 metrů. Celé středisko, které se rozkládá na dvou protilehlých svazích, je uměle zasněžováno a sjezdovky jsou upravovány třemi stroji Kashböhrer.
Ačkoliv vleky provozuje v areálu několik provozovatelů, je zde celkem na pěti vlecích zaveden jednotný odbavovací systém.
Sjezdovka, kterou provozuje SKI KLUB Česká Třebová, se nachází na severozápadní straně vrchu Buková hora v nadmořské výšce 750–958 m. Díky své nadmořské výšce, výhodnému položení stačí 10–15 cm sněhu pro lyžování. Sjezdovka je rodinného typu probíhající částečně lesem a lučinami. S délkou sjezdovky 1 000 m a převýšením 210 m je nejdelší v celém lyžařském středisku.K rychlému odbavení slouží moderní odbavovací systém, kapacita našich vleků: Tatra-Poma – 850 lidí/h, Transporta VL1000 – 650 lidí/h, celkem 1 500 lidí/h. Třetí, kilometr dlouhý vlek provozuje TJ Svitavy a jedná se o kotvový vlek s kapacitou 900 osob za hodinu, převýšení je 210 metrů.
Do jednotného odbavovacího systému je pak zahrnut nový dvoukotvový vlek, dlouhý 400 metrů s převýšením 100 metrů se sjezdovkou zvanou Vigona, kde funguje i večerní lyžování. Kapacita je 800 osob za hodinu a provozovatelem tohoto vleku je firma Voda a sport Svitavy. Vlek se sjezdovkou nazvanou Čenkovická provozuje TJ Čenkovice, jedná se o malou Tatra-Pomu s přepravní kapacitou 500 osob za hodinu. Délka vleku i sjezdovky je 400 metrů. I zde mohou návštěvníci využít večerního lyžování a také zde je možné využít výhody jednotného odbavovacího systému.
Areál nabízí také bohaté vyžití pro milovníky běžek. Pro zimní sezónu jsou připraveny tři strojově upravené běžecké tratě. K úpravě je použit stroj Kässbohrer PB 25.130 s radlicí, frézou a dvěma hydraulickými stopovači. Standardně bude upravována jedna stopa pro klasickou techniku a trať pro techniku bruslařskou. V reálu jsou tratě vyznačeny, a to barvou zelenou, modrou a žlutou. Na několika místech jsou umístěny orientační tabule. Zelená trať je včetně odbočky na Suchý vrch dlouhá 17,5 km a spojuje Bukovou horu, Červenohorské sedlo, Suchý vrch, pevnost Bouda a také Mladkov.
Modrá trať je kratší, měří pouze 8,6 km, podobně jako žlutá trať.
Zábavu najdou v Čenkovicích návštěvníci také v letním období. Jsou zde hřiště na volejbal, tenisový kurt, minigolf, půjčovna horských kol.
Lákadlem je možnost výletů do širokého okolí na Pastvinskou přehradu, Suchý vrch, pevnost Haničku, dělostřeleckou tvrz Boudu, Zemskou bránu, na koupaliště Vamberk nebo do dalších zajímavých míst. Zatímco v zimě je zde samozřejmost půjčovna lyží a snowboardů, v létě zde pak funguje půjčovna jízdních kol.

Prameny:
www.skict.cz
www.skicenkovice.cz

GPS souřadnice: 50.01175N, 16.68413E

Autor: Jan Řeháček
Vyšlo ve Vlastivědných listech Pardubického kraje číslo: 5/2008






Předchozí článek: Od čeho mají jméno Turkovice
Následující článek: Zimní pozvánka z Dolní Moravy


Vytiskni stránku

Zpět na úvodní stránku




Vlastivědný časopis o zajímavostech, památkách, historii a osobnostech Pardubického kraje.
Pokud máte zájem pravidelně dostávat časopis Vlastivědné listy Pardubického kraje, kontaktujte nás. Roční předpatné činí 200 Kč.
Stáhněte si PŘIHLÁŠKU a odešlete na adresu Sdružení přátel Pardubického kraje, Klášterní 54, Pardubice 530 02.


V čísle 1/2024 Vlastivědných listů Pardubického kraje si mimo jiné přečtete:
Rabštejnská Lhota
Mladkovská vrchovina
Průzkum na Šibeničním vrchu
Pardubické kostely



Pardubický kraj
CHRUDIMSKO: Jeden tzv. hrobodomů v LEŽÁKÁCH. Součást pietního místa Ležáky, obce vypálené nacisty 24.6.1942

CHRUDIMSKO: Renesnační čtyřkřídlý zámek v CHRASTI byl sídlem hradeckých biskupů.

ORLICKOÚSTECKO: Nově zrekonstruované náměstí Přemysla Otakara II. ve VYSOKÉM MÝTĚ.

ORLICKOÚSTECKO: Socha slona je symbolem KRÁLICKÉHO SNĚŽNÍKU, který je nejvýše položeným místem Pardubického kraje (1423 m.)

ORLICKOÚSTECKO: Budova radnice v CHOCNI.

SVITAVSKO: Fresky z 18. století na Loretánské kapli v MORAVSKÉ TŘEBOVÉ.

SVITAVSKO: Kostel Panny Marie ve Svitavách.

PARDUBICKO: Uličky Starého města v PARDUBICÍCH.




Hledat na webu:     


- Klub přátel Pardubicka
- Parpedie
- Pardubický Slavín



Created by pratele.pa.kraje@seznam.cz
sitemap.xml