Sdružení přátel Pardubického kraje

Motoráčky a trolejbusy

Foto autor

6.06.2012 Řekne-li se Museum Rosice, někteří lidé si začnou vybavovat stálou expozici Pardubického spolku historie železniční dopravy, která se nalézá na nádraží Pardubice – Rosice n. L. I když je to muzeum relativně malé, dokáže svými aktivitami oslovit až 15 tisíc zájemců ročně.
Samotná expozice v Rosicích představuje v pěti místnostech různé drobné artefakty mající vztah zejména k železnici v Pardubickém kraji. Další samostatná místnost je věnována městské dopravě, zejména pak trolejbusům, které jsou pro krajské město typické. Ve venkovní expozici se pak nalézá množství rozměrných předmětů, které nebylo možné uvnitř vystavovat. Ale nejedná se jen o rosické prostory. Spolek kromě toho od roku 2008 příležitostně představuje svou druhou expozici na nádraží Slatiňany. V budově bývalé vodárny je jen jedna expoziční místnost. Nachází se zde unikátní parní stroj z roku 1874 a mnoho zajímavého. Další velkým lákadlem pro malé i velké jsou historická vozidla. Těch spolek provozuje celou fl otilu. Z kolejových jsou to zejména malé červené motoráčky či několik renovovaných vagónů. Ze silničních to jsou zejména historické trolejbusy. Všechna tato vozidla každoročně vyjíždějí pro radost všem zájemcům o historii.

A jak to všechno začalo? Na sklonku roku 1990 vznikl Pardubický spolek historie železniční dopravy. Členové podporováni tehdejšími ČSD se rozhodli hned pustit do práce. Byla opuštěna myšlenka parní lokomotivy a začala renovace motorového vozu M131.1228. Téměř současně se pracovalo na opravě přípojného vozu BDlm. Roku 1993 již pod hlavičkou spolku pokračovala renovace vozu M131.1133, která započala v roce 1987 ještě na vlečce v Sadové. Kromě toho se nahodile sbíraly různé relikvie. Časem se obměnila členská základna a začal zájem nejen o železnici, ale i o městskou dopravu v Pardubicích. Logickým vyústěním bylo zakoupení vyřazeného trolejbusu 9Tr číslo 353, který po roce prací na podzim 1998 poprvé vyjel jako historické vozidlo. Jelikož se stále hromadily různé drobnosti, začalo vedení spolku uvažovat o zřízení expozice. Nejprve byla vytipována vhodná a dostupná stavba a poté začala práce. Na základě typu jednoho z členů byla zvolena bývalá polorozpadlá vodárna v Rosicích, která byla určena k demolici. K té nedošlo a členové brigádnicky za spolupráce a rad odborníků objekt opravili a přizpůsobili novému určení. Poprvé se zde dveře otevřely na podzim 2001. Jak se postupně zdokonaluje Museum a jeho služby, tvoří se i tradiční produkty v oblasti jízd historických vozidel. Cílem je přilákat co nejvíce lidí, zejména pak rodin s dětmi, ale vítáni jsou i senioři a další bez rozdílů. Vstupné do Musea se doposud vybírá pouze v dobrovolné výši, kterou si určí každý sám podle svých možností. Pro příchozí je navíc k dispozici bohatě vybavený stánek s literaturou či upomínkovými předměty. V roce 2012 připravuje spolek opět velkou řadu akcí, které ve výčtu uvádíme níže. Zatímco Museum a jízdy historických trolejbusů jsou zpoplatněny vstupným v dobrovolné výši, ve vlacích vzhledem k vysokým nákladům na jejich provoz se vybírá speciální jízdné.
Museum bude mít otevřeno každou sobotu od 5. 5. 2012 do 13. 10. 2012 v čase 10.00–17.00 hod.

24. a 25. 6. 2012 Parní víkend v Rosicích – výstava parních a kotlů v provozu, jízdy zvl. vlaků v trase Pardubice– Slatiňany a zpět, zahradní železnička s možností svezení dětí. Ve Slatiňanech prohlídka zdejší expozice v době pobytu zvláštního vlaku. Vstupné do areálu Musea v dobrovolné výši.

30. 6. 2012 První den prázdnin – jízdy historického trolejbusu 9Tr nebo Sanos v Pardubicích. Vstupné se vybírá v dobrovolné výši.

25. 8. 2012 Oslavy 130 let tratě Přelouč – Heřmanův Městec – Prachovice (Vápenný Podol)

18. 8. 2012 Setkání zahradních železnic v Rosicích u Musea. Výstava různých zahradních železnic v areálu Musea, jízdy zvláštních vlaků v trase Pardubice – Rosice n. L. a zpět

2. 9. 2012 Loučení s prázdninami – jízdy historického trolejbusu 9Tr nebo Sanos v Pardubicích.

14. 10. 2012 Ukončení sezóny MUSEA Rosice n. L. – jízdy hist. vlaků Pardubice – Pardubice závodiště a zpět, doprovodný program u Musea včetně provozu železničky LGB.

24. 11. 2012 Mikulášský vlak do Třebechovic – tradiční jízda motoráčků z Pardubic do Třebechovic. Ve Třebechovicích čert, Mikuláš a nadílka pro děti. Vstupné 150 Kč/osoba.

5. 12. 2012 Mikulášský trolejbus – odpolední jízdy historického trolejbusu 9Tr nebo Sanos v Pardubicích s čertem a Mikulášem.
Další akce a podrobnosti k výše uvedeným včetně jízdního řádu naleznete vždy před akcí na www.pshzd.cz.

GPS souřadnice: 50.0449628N, 15.7432556E

Autor: Oldřich Čížek
Vyšlo ve Vlastivědných listech Pardubického kraje číslo: 1/2012


Oba trolejbusy spolku v Lexově ulici v Pardubicích, 2011. Foto autor






Předchozí článek: Zdeněk Fibich a Chrudimsko
Následující článek: Téměř zapomenuté pardubické firmy - XIII. část


Vytiskni stránku

Zpět na úvodní stránku




Vlastivědný časopis o zajímavostech, památkách, historii a osobnostech Pardubického kraje.
Pokud máte zájem pravidelně dostávat časopis Vlastivědné listy Pardubického kraje, kontaktujte nás. Roční předpatné činí 200 Kč.
Stáhněte si PŘIHLÁŠKU a odešlete na adresu Sdružení přátel Pardubického kraje, Klášterní 54, Pardubice 530 02.


V čísle 1/2024 Vlastivědných listů Pardubického kraje si mimo jiné přečtete:
Rabštejnská Lhota
Mladkovská vrchovina
Průzkum na Šibeničním vrchu
Pardubické kostely



Pardubický kraj
CHRUDIMSKO: Unikátní skanzen lidových staveb Betlém v HLINSKU.

CHRUDIMSKO: Kašna uprostřed náměstí ve SKUTČI.

ORLICKOÚSTECKO: Kostel sv. Vavřince ve VYSOKÉM MÝTĚ založený na skolnku 13. století.

ORLICKOÚSTECKO: Náměstí v ČESKÉ TŘEBOVÉ s kašnou a starou radnicí.

ORLICKOÚSTECKO: Budova Muzea řemesel v LETOHRADĚ.

SVITAVSKO: Kostel sv. Ducha v JAROMĚŘICÍCH.

SVITAVSKO: Kostel Panny Marie ve Svitavách.

PARDUBICKO: Barokní kostel sv. Máří Magdaleny v LÁZNÍCH BOHDANEČ.




Hledat na webu:     


- Klub přátel Pardubicka
- Parpedie
- Pardubický Slavín



Created by pratele.pa.kraje@seznam.cz
sitemap.xml